Ny rapport undersøger personalets rolle i kommunale idrætsanlæg

Ny rapport undersøger personalets rolle i kommunale idrætsanlæg

En ny undersøgelse fra Syddansk Universitet afdækker, hvilke roller personalet kan spille for udviklingen af kommunale idrætsanlæg.

Kan personalet spille en rolle i forhold til at øge idrætsanlægs benyttelse og brugerdiversitet?

Det spørgsmål har en række SDU-forskere undersøgt i et nyt projekt, der bl.a. har fremhævet fire eksisterende arbejdsroller for personale på de kommunale idrætsanlæg:

  • Servicemedarbejder: Handler om at servicere brugere og bygningsmasse og være tilgængelig
  • Håndhæver af regler: Handler om at italesætte retningslinjer, fx at der ikke må løbes ved bassinkanten
  • Vært: Handler om at skabe tryghed og sige velkommen til nye brugere
  • Instruktør: Handler om at stå for aktiviteter fx saunagus eller hjertevenlig motion


Nye initiativer og aktivitetsmuligheder

Rapporten bygger videre på en stigende opmærksomhed på personalets betydning i danske idrætsanlæg.

Hvor fokus tidligere har været rettet mod ledelsens rolle, kigger denne undersøgelse nærmere på personalets muligheder og barrierer. Rapporten konkluderer i den forbindelse, at personalet kan inddrages i arbejdet med at øge benyttelsen og brugerdiversitets på idrætsanlæg.  

Det sker på baggrund af kvalitative interviews med fire forskellige idrætsanlæg, hvor en stor del af personalet har givet udtryk for, at de bidrager aktivt til at igangsætte initiativer og tiltag, der har formået at tiltrække nye brugere.  

Rapporten indeholder også en model og syv opmærksomhedspunkter, som kan inspirere andre idrætsanlæg, der ønsker at udvikle tilbud og tiltrække nye brugere.

Modellen er bygget op med personalet i centrum og viser, hvordan personalet i samspil med ledelse, brugere og omverden kan skabe et udviklingsrum, hvori dialog og udvikling kan ske.

De syv opmærksomhedspunkter ser således ud:

  1. Anlægget bør have viden om og indsigt i deres målgrupper
  2. Kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere er vigtig for at understøtte udviklingsrummet
  3. Et velfungerende udviklingsrum kræver samspil mellem ledelse og personale
  4. Ledelsen bør sikre, at medarbejderne oplever, at deres arbejde i udviklingsrummet opfattes som nødvendigt og meningsfuldt af ledelsen
  5. Udvikling af anlægget bør ses som en kontinuerlig proces, hvor justering og tilpasning af igangværende aktiviteter er en nødvendig del af praksis
  6. Udvikling af anlægget ændrer og udfordrer balancen mellem udvikling og drift
  7. Kommunen skal rammesætte udviklingsrummet


Læs mere om undersøgelsen og download rapporten lige her.


Casper Holm Skrevet af Casper Holm